Klient nie zawsze wie, czego chce, ale to nie oznacza, że sprzedawca powinien podejmować decyzje za niego. Bardzo często najpopularniejsze błędy dotyczące sprzedaży wynikają z przekonania, że można wcisnąć klientowi produkt, którego ten nie chce, a on się nawet nie zorientuje. Niestety takie nastawienie raczej odstrasza i nie pomoże Ci zdobyć fortuny. Na szczęście każdy błąd można naprawić i więcej do nie popełniać.

Nie mówisz wprost, że coś będzie załatwione


Klient czegoś od Ciebie oczekuje, twoim zadaniem jest to dla niego dostarczyć. Częstym błędem sprzedawców jest niemówienie wprost, że czymś się zajmą. Używanie ogólnych fraz, które nic nie znaczą, na przykład „się zrobi” albo „jest taka możliwość” nie zapewnią twojego klienta o tym, że coś będzie dla niego wykonane. Zamiast tego powiedz, że się tym zajmiesz, że coś dla niego przygotujesz w taki sposób, żeby mógł być pewny, że wszystko będzie załatwione. W przeciwnym razie może nie zdecydować się na usługę, bo będzie mu się wydawało, że odmówiłeś albo nie jesteś w stanie spełnić jego prośby.

Straszysz kosztami i formalnościami


Nikt nie chce słyszeć, ile coś będzie go kosztowało i jak dużo spraw będzie musiał załatwić w związku z zakupem. Straszenie tymi rzeczami klienta zawsze negatywnie odbije się na sprzedaży. Nie chodzi o to, żeby klient nie wiedział, z tym wiąże się zakup albo jaka jest prawdziwa cena, ale jednocześnie nie możesz go tym przytłaczać. Klient ma uwierzyć, że nowy produkt jest warty wysiłku, który wkłada w jego zdobycie. Zamiast opisywania, co trzeba zrobić, aby móc z niego korzystać, dodaj do tego pomocne wskazówki albo zapewnij, że wszystko zajmie tylko chwilę. Takie podejście doda twojego klientowi pewności siebie.

Porównujesz się do konkurencji


Powiedzenie klientowi, że jesteś najlepszy na rynku, to strzał w kolano. Po pierwsze dlatego, że nie możesz stwierdzić tego samodzielnie, to zadanie innych kupujących. Po drugie powiedzenie czegoś takiego zawsze odstrasza osoby wokół. Takie wypowiedzi jednoznacznie wskazują na to, że masz duże ego i wysokie mniemanie o sobie. Klient nie chce robić interesów z dumnym sprzedawcą, tylko osobą profesjonalną i pomagającą mu znaleźć rozwiązanie dla niego. Nie wychwalaj siebie ani swojej firmy, tylko swoje produkty. Nie porównuj się do konkurencji, kiedy nie jest to konieczne. To klient jest najważniejszy, a nie twoje przedsiębiorstwo.